Z dniem 1 września rozpoczął się rok szkolny, a wraz z nim sezon... infekcji. Jak zadbać o odporność naszych dzieci? Co możemy zrobić, aby zmniejszyć ryzyko zachorowań? Poniżej prezentujemy porady przygotowane przez farmaceutów, które mamy nadzieję pomogą wzmocnić odporność Państwa dzieci. 

 

1. Owoce i warzywa w codziennej diecie

 

Owoce i warzywa to bogate źródła witamin, szczególnie witaminy C przez co posiadają właściwości przeciwrodnikowe. Są przez to nie tylko naturalnymi substancjami wspomagającymi układ odpornościowy, mają także zdolność do wędrowania ze strumieniem krwi do komórek naszego ciała chroniąc je przed mikrouszkodzeniami powodowanymi tzw. stresem oksydacyjnym. Wybieraj owoce o ciemnym zabarwieniu takie jak aronia, śliwka, jagody. Warzywa bogate w witaminy to surowa marchewka, szpinak, brokuły 

 

2. Tłuszcze pobudzające układ odpornościowy

 

Szczególnie ważnymi dla wspomagania odporności Twojego przedszkolaka są nienasycone kwasy z rodziny omega-3 oraz omega-6. Kwasy te mają zdolność do aktywowania tzw. makrofagów, czyli komórek zdolnych do zwalczania chorobotwórczych bakterii w organizmie czlowieka. Już nasze babcie wiedziały o zbawiennym wpływie tej grupy tłuszczów gdy podawały nam niesmaczny tran. Jeśli Twoje dziecko niechętnie je ryby masz szeroką gamę produktów zawierających kwasy omega 3, np. MÖLLER’S OMEGA-3 RYBKI lub Omegamed Odporność. 

 

3. Zadbaj o prawidłową wagę dziecka

 

Zarówno niedowaga jak i nadwaga u dziecka może spowodować obniżenie zdolności układu immunologicznego do zwalczania chorobotwórczych drobnoustrojów. Badania pokazują, że otyłe dzieci chorują dwa razy częściej niż dzieci o prawidłowej masie ciała. 

 

4. Gimnastyka 

 

Odpowiednia ilość ruchu wpłynie nie tylko na rozwój psychofizyczny Twojego dziecka. Okazuje się że poprawia również zdolność białych krwinek do zwalczania infekcji. Więc mimo jesiennej pogody warto zadbać o spacery, ruch na powietrzu czy basenie. Pamiętaj jednak, aby ubierać malucha odpowiednio do pogody - nie za ciepło i nie za lekko! 

 

5. Dbaj o higienę dziecka 

 

Wiele chorób i infekcji przenoszonych jest przez wirusy i bakterie znajdujące się na brudnych rękach. Dlatego ważne jest, aby nasze maluchy często myły ręce. Zawsze przed jedzeniem, skorzystaniu z toalety, powrocie do domu, po zabawie ze zwięrzatami i wtedy gdy się ubrudzą. Pamiętajmy o tym, że aby pozbyć się z rąk wszystkich „nieprzyjaciół” powinniśmy je myć około 20-30sekund, mydłem i w ciepłej wodzie. 

 

6. Chroń płuca 

 

Najszerzej otwartymi wrotami dla wnikania drobnoustrojów do organizmu Twojego dziecka są jego delikatne płuca. Chroń swoją pociechę przed dymem papieprosowym, który zmniejsza specjalną barierę ochronną pęcherzyków płucnych czyniąc je bardziej podatnymi na infekcje. Upewnij się także, że Twoje dziecko jest na bieżąco ze szczepieniami. 

 

7. Betaglukan 

 

Pod ta tajemniczą nazwą kryje się jeden ze składników błonnika pokarmowego. Jest to polisacharyd zbudowany z wielu cząsteczek glukozy. Ciekawe jest to, że odpowiednia budowa tego związku cukrowego, nie tylko działa korzystnie na poziom glukozy i cholesterolu we krwi, ale odgrywa także istotną rolę we wzmaganiu tzw. nieswoistej odpowiedzi immunologicznej. Prościej – wzmacnia odporność naszego przedszkolaka. Istnieją na rynku gotowe preparaty zawierające betaglukan, np. Neoglucan Grip Control. Te dedykowane dla dzieci są najczęściej w postaci syropów. Stosuje się je przez około 2 miesiące, a następnie robi się 3-4 tygodniową przerwę. 

 

Mamy nadzieję, że powyższe rady pomogą zadbać o odporność maluszków. Pamiętajmy, żeby je stosować przede wszystkim ze zdrowym… rozsądkiem ;)

Mgr Marta Jędrzejczak